+420 607 010 876
info@uzdravtelo.cz
|
Nezabudnite ma sledovať na sociálných sieťach.
@uzdrav_telo
@uzdravtelo

Jak zhubnout rychle a zdravě i pokud jste to předtím zkoušeli a neuspěli jste II.

| 4. října 2021
| 4. října 2021 |
Odhad. přečtení: 6 minut
Sdílejte tento článek

V minulém článku jsme si řekli o principech hubnutí a o možná ne až tak docela známých překážkách při hubnutí - hormonální nerovnováze.

Pokud chceme zasahovat do extrémně komplexních nelineárních systémů a ovlivňovat jejich funkce - jako například lidské tělo a metabolismus, a chceme to dělat efektivně, potřebujeme vědět co nejvíce o tom, jak daný systém funguje.

Jak zhubnout zdravě?

Studium lidského těla, včetně metabolismu je otázkou několikaleté neustálé snahy a odhodlání. Mnozí lidé však nemají tolik času (a další zdroje) nazbyt, a proto jim mohou chybět některé základní poznatky, které ovlivňují jejich životy na mnoha úrovních. Od buněčné až po sociálně-profesionální úrovně, kdy například dlouhodobá nadváha a neschopnost vejít se do oblíbených šatů způsobila postupné narušování pozitivního sebeobrazu člověka. Výsledkem toho může být podkopání sebedůvěry, což přispěje k neúspěchu při obhajobě své žádosti o povýšení v práci.

Realistický scénář? Prosím, posuďte sami.

Takto by se dalo teoretizovat v podstatě do nekonečna, ale to by hodně užitku nepřineslo, protože pokud chceme řešit vážnou „nemoc blahobytu“ jako je obezita, nebo její mezistupeň - nadváhu, budeme potřebovat pozornost jinde.

(Upozornění: Tento článek není ani zdaleka vyčerpávajícím zdrojem informací a poznatků ohledně lidského těla, metabolismu a ani problematiky hubnutí a zdravé výživy. Výživa není jen jíst salát, nejíst mastné a nepít slazené nápoje. Výživa je věda jako každá jiná, o nic méně hluboká a o nic méně široká.

Věděli jste například, že živiny a bioaktivní složky potravin mohou reverzibilně měnit stav metylace DNA, modifikace histonů a remodelaci chromatinu, následně měnit genovou expresi a mít vliv na celkové zdraví? [1]

Jak nás ovládají naše chutě a přebírají kontrolu nad rozhodovacími procesy?

Přemýšleli jsme někdy nad tím, proč může být tak těžké odolávat sladkému nebo proč je například konzumace jídel plných (i) nezdravých tuků tak „příjemná“?

Skutečnou odpověď na tuto otázku bychom mohli hledat například v biochemii, konkrétněji v neurochemii.

I přesto, že je třeba respektovat složitost vědy a není správně příliš ji zjednodušovat, v tomto případě může takové zjednodušení přinést praktický užitek zejména pro nezasvěcené lidi a kvůli tomu věřím, že je toto zjednodušení opodstatněné.

Zjednodušovat budeme látku a funkce látky, která se nazývá - dopamin.

Dopamin je tzv. neurotransmiter - přenašeč chemických signálů mezi mozkovými buňkami, jinými slovy je to způsob, jak mezi sebou jednotlivá centra v mozku komunikují a ovlivňují mnohé jiné procesy ve zbytku těla.

Této látce a její funkcím by bylo možné věnovat desítky samostatných článků, ale v tomto kontextu se budeme soustředit na to, jak svými stravovacími návyky můžete (negativně) ovlivňovat hladiny této látky a jak se to může projevit v každodenním životě.

Co je dopamin a jak funguje? (přibližně)

Dalo by se tvrdit, že dopamin je jedna z látek, které mají vliv na to, jak se cítíte na vědomé úrovni. Dalo by se tvrdit, že čím více dopaminu (do určitého množství), tím lepší je váš subjektivní pocit.

Nyní - co by se stalo, kdyby strava bohatá na přidaný cukr nebo strava bohatá na tuky způsobovala zvyšování dopaminu? Jak by to dokázalo ovlivnit stravování jednotlivce v každodenním životě?

(Nápověda: mechanismus tvorby dopaminu probíhá v mozkových centrech, které se vyvinuly ještě dříve než neocortex - část mozku, která je podle vědců u lidí odpovědná za myšlení a další kognitivní funkce)

Bylo by možné předpokládat, že neurochemické procesy by dokázaly mít převahu nad „vědomými“ rozhodnutími, a tím přispívat k obezitě? (Čím více sladkého, tím více dopaminu, čím více dopaminu, tím silnější nutkání)

Jak silné dokáží být tyto neurochemické impulzy, co se týče ovlivňování rozhodnutí člověka? Názorným příkladem jsou jedinci, kteří již několik let pravidelně konzumují tvrdé drogy (stimulanty), není ojedinělé, pokud uživatel ani nikdy nepřestane. A to i přesto, že mu to zničilo téměř všechny šance na zdravý a plnohodnotný život.

Jaký mají souvislost tvrdé drogy (stimulanty) s cukrem a nezdravou stravou?

Stimulují stejný dopaminergický systém. A zvyšují hladinu téhož dopaminu.

Toto je samozřejmě zjednodušené vysvětlení a určitě je rozdíl kromě množství zvýšeného dopaminu i v jiných mechanismech a účincích, které probíhají v organismu.

Co dělat s těmito informacemi?

Nyní již víte, že vaše snaha o hubnutí sestává ze složitějších mechanismů, než je jen „zdravé jídlo“ a cvičení, a pokud víte, že vaše snažení může být ovlivněno pouhým okem neviditelnými silami, jste lépe připraveni na to, abyste uspěli a dosáhli svého cíle.

Stručná rekapitulace „skrytých“ mechanismů, které vám mohou zkomplikovat shazování kilogramů:

- Hormonální nerovnováha (TSH, inzulín, leptin, kortizol, estrogen a další)
- Nerovnováha látek, které plní funkce v nervovém systému (a dokáží potenciálně měnit subjektivní stavy člověka) a jsou ovlivňovány stravou, mezi které patří např: dopamin, serotonin, acetylcholin, GABA... [2]

Tyto informace vám pomohou lépe bojovat s nadváhou a shazovat nadbytečné kilogramy a také vědomě zasahovat do biochemických procesů a pozitivně je ovlivňovat.

Kromě toho vám vyřešení těchto biochemických problémů může pomoci zbavit se množství dalších příznaků, mezi které může patřit: únava, deprese, poruchy nálad, bolesti svalů a kloubů, rozmazané vidění, zrychlený nebo zpomalený srdeční tep, neplodnost, nadměrné pocení, poruchy trávení a takto by se dalo pokračovat ještě dost dlouho.

Hormony a další látky se podílejí na obrovském množství životně důležitých funkcí. Pokud nastaly nerovnováhy těchto látek, je možné očekávat problémy různého typu a různé intenzity v různých částech těla a mysli.

Proto je vhodné konzultovat tyto záležitosti s odborníkem, pokud chcete dosahovat viditelných výsledků v rozumném čase a aniž byste si nedopatřením případně nezpůsobili ještě větší nerovnováhy různých látek ve vašem těle.

Samozřejmě, není to nutnost a požadované výsledky se mohou dostavit i bez těchto znalostí. Někdy stačí „pouze“ zdravě jíst a alespoň 3x týdně cvičit. A kdybyste chtěli jít do hloubky a zkoumat biochemické procesy a metabolismus, i to je možnost, protože informace jsou dostupné na internetu nebo v učebnicích.

Co však bude potřeba, je značná investice času a energie, abyste tyto informace proměnili na použitelné praktické poznatky.

Chcete-li tento čas zkrátit a energii investovat jinam, můžete tyto záležitosti konzultovat se mnou, protože zkoumání a vzdělávání se v této oblasti je mou prací, mým posláním... Čím více lidí dokážu nasměrovat k té nejvhodnější stravě, která jim pomůže žít déle a zdravěji, tím se cítím úspěšněji.

A pokud mi chcete pomoci cítit se úspěšněji tím, že mi dovolíte přičinit se k tomu, že budete úspěšnější vy, neváhejte mě kontaktovat a já vám ráda pomůžu, jak budu moci.

🙂

Sdílejte tento článek
0 0 Hlasovanie
Hodnotenie článku
Odoberať
Upozorniť na
guest
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Pozrieť všetky komentáre

Vyhledávání

Odebírejte můj zdravý newsletter

Uzdrav Telo️ před 7 měsíců

💗Cviklová nátierka💗 Ingrediencie: *1 malá cvikla *100g lučiny *1 strúčik cesnaku *soľ *citrónová šťava Postup: Syrovu cviku nastrúhame do misky. Pridáme lučinu a prelisovaný strúčik cesnaku. Osolíme, okoreníme, pokvapkáme citrónovou šťavou a premiešame. Dobrú chuť!🤤

11
Uzdrav Telo️ před 8 měsíců

Máte radi indickú kuchyňu? Vyskúšajte veg verziu veľmi obľúbeného indického jedla TIKKA MASALA.🧡 Ingrediencie: Marináda na tofu: *1 balík tofu *1kelímok bieleho jogurtu(prípadne sójový jogurt) *1lyžica oleja *1 lyžica citrónovej šťavy *1/2 lyžičky kurkuma *1/2 lyžičky garam masala *1/2 lyžičky čili prášku *1/2 lyžičky soli Omáčka: *1 polievková lyžica olivového oleja *1 plechovka drvených paradajok *1/2 lyžičky mletého kmínu *1/2 lyžičky papriky *1 lyživa jogurtu Varená ryža alebo naan na servírovanie Postup: Prelisované tofu nakrájajte na kocky a poukladajte ich do širokej plytkej panvice v jednej vrstve. V malej miske rozšľahajte biely jogurt s olejom, citrónovou šťavou, kurkumou, garam masalou, čili práškom a soľou, kým sa dobre nezmiešajú. Kúsky tofu zalejeme marinádou. Nechajte tofu marinovať aspoň 1 hodinu v chladničke a potom dajte piecť. Tofu pečieme v predhriatej rúrena 180C asi 30 minút, raz alebo dvakrát otočíme. Vo veľkej panvici alebo na panvici zohrejte 1 polievkovú lyžicu oleja. Pridajte paradajky, rascu, jogurt na omáčku tikka a ak máte z tofu nejakú marinádu navyše, môžete ju pridať aj do zmesi omáčky. Zohrievame, kým sa omáčka dobre nespojí a mierne nezhustne, asi 8 minút. Pridajte tofu, miešajte, kým sa nezahreje a tofu sa dobre obalí v omáčke tikka masala. Podávajte s ryžou alebo naanom. Dobrú chuť.🤤

3
cross
Ing. Romana Nemcová

Ing. Romana Nemcová

Inženýrka v oblasti výživy a potravin

Zrovna tu nejsem, ale odepíšu vám hned jak se připojím.

Ing. Romana Nemcová
Krásný den přeji 👋
Pokud byste potřebovali s něčím poradit, neváhejte se mě na cokoli zeptat! 🧡
WhatsApp