+420 607 010 876
info@uzdravtelo.cz
|
Nezabudnite ma sledovať na sociálných sieťach.
@uzdrav_telo
@uzdravtelo

Jak zjistit fototyp a vybrat vhodný opalovací krém

| 30. června 2021
| 30. června 2021 |
Odhad. přečtení: 7 minut
Sdílejte tento článek

Letní sezóna se blíží a s ní i spojené opalování u jezera, na koupalištích nebo u moře. Kdo by nechtěl mít krásně dohněda opálenou pokožku, která sluší každému?

Co se děje během opalování?

Při dopadu slunečních UV paprsků na pokožku se v melanocytech (speciálních buňkách pokožky) vytváří pigment melanin, který pokožku zbarvuje dohněda.

Avšak i u opalování platí, že „všeho moc škodí“, proto je důležitý postupný proces, při kterém si nejprve pokožka zvykne na paprsky slunce, aby nedošlo ke spálení kůže. Spálit se na slunci není jen bolestivé, ale i životu nebezpečné. Pokud dojde ke spálení kůže, zvyšuje se riziko rakoviny kůže (maligní melanom), proto bychom měli dodržovat zásady zdravého opalování.

Pozitivní účinky opalování

Opalování má mnoho pozitivních přínosů pro naše zdraví, pokud to samozřejmě se sluncem nepřeháníme a dodržujeme zásady zdravého opalování.

Ze slunečního záření získáváme především vitamín D, který je důležitý pro vývoj kostí a pohybového aparátu. Nedostatek vitaminu D zvyšuje riziko rakoviny prsu a tlustého střeva. Bylo prokázáno, že dostatečné množství vitamínu D může až ze 77 % zabránit riziku vzniku různých druhů rakoviny. To potvrzuje přínosy vitaminu D a expozice slunce při snižování rizika rakoviny [1].

Opalování snižuje vysoký krevní tlak, zlepšuje činnost mozku, snižuje výskyt depresí a zmírňuje příznaky Alzheimerovy choroby. Sluneční záření podporuje i hojení kožních onemocnění, jako je akné, lupénka, ekzém, žloutenka a jiné infekce kůže.

Jaký je tvůj fototyp?

Prvním krokem při výběru opalovacího krému je znát svůj fototyp. Každý je na pobyt na slunci jinak citlivý a potřebuje jiný ochranný faktor. Dermatovenerologové rozdělili pokožku do šesti základních skupin, které stanovují maximální čas, po který může člověk pobývat na slunci a nemusí se před ním chránit.

Přehled jednotlivých typů pokožek od nejbledší až po nejtmavší. Zdroj: fashionmagazin.cz

Fototyp 1

- velmi světlá kůže, světlé nebo zrzavé vlasy, větší množství pih. Opálení často do červena, pokožka nepigmentuje (neopálí se do hněda). Doba do zarudnutí kůže: 5–10 min. Při opalování se vždy spálí.

Fototyp 2

- světlá kůže, světlé vlasy, menší množství pih, modré, zelené nebo šedé oči. Opálení do červena. Doba do zarudnutí kůže: 10–20 min. Při opalování se někdy spálí, někdy slabě pigmentuje.

Fototyp 3

- středně světlá kůže, hnědé až tmavé vlasy, hnědé oči. Doba do zarudnutí kůže: 20–30 min. Při opalování se zřídka spálí, vždy pigmentuje.

Fototyp 4

- tmavá kůže, tmavé vlasy, tmavé oči. Doba do zarudnutí kůže: 45 min. Při opalování se zřídkakdy spálí, velmi dobře pigmentuje.

Fototyp 5

- velmi tmavá kůže, tmavé až černé vlasy. Při opalování se nikdy nespálí, kůže pigmentuje do tmavohněda.

Fototyp 6

- nejtmavší typy lidí, kteří se při opalování nikdy nespálí a sluneční záření zvládají nejlépe.

Jak si vybrat vhodný opalovací krém a jak funguje?

Opalovací krém zabraňuje pronikání UVA a UVB paprsků, a tak nás chrání před spálením kůže. Avšak UVB paprsky sice způsobují spálení pokožky, ale zároveň stimulují tvorbu vitamínu D, který bojuje proti velkému množství druhů rakoviny. Ve vědeckých studiích se ukázalo, že opalovací krémy ve skutečnosti rakovinu podporují tím, že blokují vstřebávání ultrafialového záření, které v kůži produkuje životně důležitý vitamin D.

Zjistilo se, že v komerčních opalovacích krémech se až z 84 % nacházejí karcinogenní látky. Mezi látky, které podporují tvorbu rakovinných buněk, patří zejména syntetické UV filtry, syntetické vůně, umělá barviva, parabeny, ropné deriváty a mnoho jiných. Další položkou, na kterou bychom se měli při výběru opalovacího krému zaměřit, je správný UV filtr. UV filtr může být chemický nebo minerální. Chemické filtry brání tvorbě vitamínu D. Minerální UV filtr nemá vedlejší účinky a je vhodný pro lidi s alergií, citlivou pokožkou, těhotné ženy a děti. Nejčastěji se používá oxid zinečnatý a oxid titaničitý. Oxid titaničitý chrání před UVB a částečně i UVA zářením. Oxid zinečnatý je dražší, ale chrání před celým spektrem UVB a UVA paprsků.

Jakým složkách se v opalovacích krémech vyhnout?

Vyhnout bychom se měli hlavně chemickým látkám, které způsobují alergické reakce, poškozují kůži, způsobují rychlejší stárnutí pokožky a hormonální poruchy. Jsou to hlavně látky jako: methylparaben, oxybenzone, benzophenone 2, retinyl palmitate, octinoxate [2]. 

Výběr opalovacího přípravku

Při výběru opalovacího přípravku musíme dávat pozor na složení, aby tam nebyly chemické látky, které nám mohou spíše uškodit než pomoci. Důležité je také vědět, jaký je váš fototyp pokožky a podle toho si vybrat ochranný faktor.

Vhodným alternativním prostředkem pro zdravé opalování jsou přírodní BIO opalovací krémy nebo rostlinné oleje, které mají přirozený UV faktor, nepodporují tvorbu rakovinných buněk, nevylučují pronikání vitaminu D do našeho těla a zároveň pokožku chrání před nebezpečným spálením.

MALINOVÝ OLEJ

UV Faktor - 30–50

Malinový olej je za studena lisovaný olej ze semen malin. Obsahuje vysoký podíl vitamínu E, který chrání pokožku před vznikem volných radikálů, dodává pokožce potřebnou hydrataci, pevnost a pružnost. Malinový olej je vhodný zejména pro citlivou pokožku. Obsahuje karotenoidy, esenciální mastné kyseliny a fytosteroly. Fytosteroly podporují vytváření kolagenu v kůži, a tím i omlazují a vyhazují pleť. Esenciální mastné kyseliny podporují hojení ran, snižují zánět, obnovují kožní buňky, hydratují suchou pokožku a chrání před sluncem.

Benefity:

  • bohatý na vitamíny a karotenoidy
  • hydratuje a regeneruje pokožku
  • omlazuje a vyhlazuje pleť
  • protizánětlivé účinky
  • podporuje hojení ran
  • vhodný i na citlivou pokožku

MRKVOVÝ OLEJ

UV faktor 38–40

Mrkvový olej obsahuje vysoké množství vitamínů jako jsou vitamíny A, B, C, D a E, esenciální mastné kyseliny, minerální látky jako jsou vápník, draslík, sodík, hořčík, železo, fosfor, křemík. Mrkvový olej je velmi bohatý na karotenoidy, tím neutralizuje volné radikály, díky kterým odvádí toxiny z těla. Některé studie naznačují, že může snížit rakovinotvorné buňky.

Benefity:

  • bohatý na antioxidanty a minerální látky
  • hydratuje a regeneruje pokožku
  • prodlužuje opálení
  • prevence proti karcinogenním buňkám
  • má zvlhčující účinky
  • zpomaluje stárnutí pleti
  • snižuje cholesterol
  • pomáhá při kožních problémech
  • chrání zrak

Mrkvový olej lze použít:

  • vnitřně – ráno (nalačno) a večer (před spaním) jednu čajovou lžičku,
  • ve studené kuchyni – do jídla podle chuti,
  • vnější – nanášet na pokožku.

Péče po opalování

Péči po opalování určitě nezanedbávejte. Pokožka je po slunci vysušená, proto bychom měli pokožku dostatečně hydratovat a regenerovat, aby opálení vydrželo co nejdéle. Přípravky po opalování by měly obsahovat antioxidanty, aby zabraňovaly vzniku volných radikálů v těle a zabránili rychlému stárnutí pokožky.

KOKOSOVÝ OLEJ

UV faktor 5–10

Kokosový olej se vyznačuje skvělými vyživujícími a regeneračními vlastnostmi, zvláčňuje pokožku a pomáhá ji regenerovat. Kokosový olej se snadno natírá na pokožku a krásně voní! Kokosový olej je 100% přírodní bez toxických či chemických látkách. Účinky kokosového oleje můžeme využít nejen na na pokožce, ale i vlasů nebo v kuchyni jako součást vaření. Kokosový olej je vhodný používat i na opalování, ale má velmi nízký faktor, proto ho nedoporučuji používat v první dny opalování nebo na silném slunci.

BAMBUCKÉ MÁSLO

Bambucké máslo je jedinečné a vzácné máslo, které má blahodárné účinky na naši pokožku. Vyznačuje se prospěšnými látkami jako jsou antioxidanty, vitaminy A, D, E, F, K, minerální látky, mastné kyseliny, kyselina skořicová, fytosteroly a saponiny. Ve výzkumech se ukázalo, že kyselina skořicová zabraňuje vzniku rakovinotvorných buněk. Bambucké máslo se vyznačuje antibakteriálními a protizánětlivými účinky, které se dají využít při bolestech kloubů, artritidě nebo natažených svalech. Používejte 100% nerafinované, přírodní bambucké máslo bez jakýchkoli chemických úprav.

PANTHENOL

Panthenol obsahuje účinnou látku aloe vera, která má hojivé a zklidňující účinky, proto je vhodné se panthenolem natřít, pokud to se sluncem přeženete. Kromě této látky navíc obsahuje vitamíny jako jsou A, D, E a F. Vitamín A aktivně regeneruje pleť a omezuje tvorbu vrásek. Vitamín D pomáhá při zachování zdravého a mladistvého vzhledu pokožky. Vitamín E pomáhá redukovat tvorbu jizev, zlepšuje hojení ran a také spálenou pokožku.

Zdroje

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1470481/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5615097/

Sdílejte tento článek
0 0 Hlasovanie
Hodnotenie článku
Odoberať
Upozorniť na
guest
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Pozrieť všetky komentáre

Vyhledávání

Odebírejte můj zdravý newsletter

Uzdrav Telo️ před 7 měsíců

💗Cviklová nátierka💗 Ingrediencie: *1 malá cvikla *100g lučiny *1 strúčik cesnaku *soľ *citrónová šťava Postup: Syrovu cviku nastrúhame do misky. Pridáme lučinu a prelisovaný strúčik cesnaku. Osolíme, okoreníme, pokvapkáme citrónovou šťavou a premiešame. Dobrú chuť!🤤

11
Uzdrav Telo️ před 8 měsíců

Máte radi indickú kuchyňu? Vyskúšajte veg verziu veľmi obľúbeného indického jedla TIKKA MASALA.🧡 Ingrediencie: Marináda na tofu: *1 balík tofu *1kelímok bieleho jogurtu(prípadne sójový jogurt) *1lyžica oleja *1 lyžica citrónovej šťavy *1/2 lyžičky kurkuma *1/2 lyžičky garam masala *1/2 lyžičky čili prášku *1/2 lyžičky soli Omáčka: *1 polievková lyžica olivového oleja *1 plechovka drvených paradajok *1/2 lyžičky mletého kmínu *1/2 lyžičky papriky *1 lyživa jogurtu Varená ryža alebo naan na servírovanie Postup: Prelisované tofu nakrájajte na kocky a poukladajte ich do širokej plytkej panvice v jednej vrstve. V malej miske rozšľahajte biely jogurt s olejom, citrónovou šťavou, kurkumou, garam masalou, čili práškom a soľou, kým sa dobre nezmiešajú. Kúsky tofu zalejeme marinádou. Nechajte tofu marinovať aspoň 1 hodinu v chladničke a potom dajte piecť. Tofu pečieme v predhriatej rúrena 180C asi 30 minút, raz alebo dvakrát otočíme. Vo veľkej panvici alebo na panvici zohrejte 1 polievkovú lyžicu oleja. Pridajte paradajky, rascu, jogurt na omáčku tikka a ak máte z tofu nejakú marinádu navyše, môžete ju pridať aj do zmesi omáčky. Zohrievame, kým sa omáčka dobre nespojí a mierne nezhustne, asi 8 minút. Pridajte tofu, miešajte, kým sa nezahreje a tofu sa dobre obalí v omáčke tikka masala. Podávajte s ryžou alebo naanom. Dobrú chuť.🤤

3
cross
Ing. Romana Nemcová

Ing. Romana Nemcová

Inženýrka v oblasti výživy a potravin

Zrovna tu nejsem, ale odepíšu vám hned jak se připojím.

Ing. Romana Nemcová
Krásný den přeji 👋
Pokud byste potřebovali s něčím poradit, neváhejte se mě na cokoli zeptat! 🧡
WhatsApp