+420 607 010 876
info@uzdravtelo.cz
|
Nezabudnite ma sledovať na sociálných sieťach.
@uzdrav_telo
@uzdravtelo

Jak zhubnout rychle a zdravě i pokud jste to předtím zkoušeli a neuspěli jste

| 17. září 2021
| 17. září 2021 |
Odhad. přečtení: 6 minut
Sdílejte tento článek

Jak rychle zhubnout?

Toto je možná jedna z otázek, na které hledáte odpověď a i přesto, že jste to zkoušeli už v minulosti a nevyšlo to zcela podle vašich představ, neznamená to, že neexistují účinnější způsoby, jak shazovat nadbytečná kila.

Tento článek vám poskytne základní informace o principech hubnutí a také pokročilé informace, díky kterým budete moci zhubnout rychle, a hlavně zdravě, a to i v tom případě, že jste v minulosti neuspěli.

Navíc se dozvíte, jak dokáží některé běžné potraviny zrychlit metabolismus a pomáhat vám při hubnutí, pokud je strategicky zařadíte do vašeho jídelníčku.

Principy hubnutí

Pravděpodobně jste již slyšeli, že pokud chcete zhubnout, musíte méně jíst a více cvičit. Samozřejmě, je to pravda, ale ve skutečnosti je to o něco komplikovanější.

Nadměrná energie, kterou tělo příjme ve formě kalorií se z části ukládá ve formě tuku. Cvičení aktivuje procesy spalování tuků, takže co je na tom složité?

Například hormonální nerovnováha.

Hormony jsou látky, které regulují nebo aktivují aktivity různých buněk nebo orgánů.

Vaše strava dokáže způsobit nerovnováhu v mnoha těchto hormonech v těle, ať už je to nadbytek nebo nedostatek určitých hormonů. Podobně může vaše hormonální hladiny ovlivnit i stress nebo poruchy štítné žlázy.

Existují také různé látky, vyrobené člověkem, které se nacházejí v prostředí a mohou způsobovat hormonální nerovnováhu. Tato široká skupina látek se označuje jako endokrinní disruptory.

Obsah o endokrinních disruptorech vyžaduje pokročilé znalosti, a proto se zatím vraťme k základním principům hubnutí.

Takže pokud jste navštívili lékaře a udělali si:

  • test na hladiny hormonů štítné žlázy TSH (endokrinologie)
  • naučili jste se, jak snižovat psychologický a emoční stres (dechová cvičení, jóga)
  • a případně jste si udělali testy na hladiny dalších hormonů spojených s hubnutím. (inzulín, leptin, kortizol, estrogen)

... tak dalším vhodným krokem by bylo řešit stravu a cvičení.

(Co se týče testů, tak ty nejsou naprosto nezbytné, ale mohlo by být demotivující, pokud budete dodržovat jídelníček a pravidelně cvičit, a přesto nebudete dosahovat požadovaných výsledků kvůli hormonální nerovnováze.)

Strava a cvičení

Po tom, co jste z jídelníčku vyřadili fast-foody, rychlé sacharidy (zejména bílé pečivo) a přidaný cukr, můžete své stravování upravit následujícím způsobem:

  • Jezte menší porce – díky tomu se přebytečná energie nebude v těle ukládat ve formě tuku, narozdíl od konzumace větších porcí.
  • Poslední jídlo jezte minimálně 3 hodiny před spánkem (tělo potřebuje během spánku regenerovat, a ne trávit zkonzumovanou potravu)
  • Pijte dostatek tekutin, nejlépe čistou vodu
  • Zařaďte alespoň 2x týdně aerobní aktivitu (aerobní cvičení je založeno na zvýšení srdečního tepu a příjmu kyslíku po dobu 30–60 minut) Při aerobním cvičení by měl tep dosáhnout 70–80 % vaší maximální srdeční frekvence. Vaši maximální srdeční frekvenci lze vypočítat, pokud odečtete od čísla 220 váš věk.
  • Konzumujte dostatečné množství bílkovin (denní dávku bílkovin můžete vypočítat následovně: 0.8 x vaše váha, to znamená že na kilogram vaší váhy byste měli přijmout 0.8 g bílkovin denně)
  • Konzumuje potraviny s nižším glykemickým indexem. (Glykemický index je údaj představující relativní schopnost sacharidového jídla zvyšovat hladinu glukózy v krvi).

Jídelníček, který napomáhá hubnutí by se měl skládat zejména ze: zeleniny, zdravých bílkovin a zdravých tuků.

Mezi vhodné bílkoviny patří luštěniny, bílé maso (kuřecí, krůtí), ryby, případně semínka chia.

Vhodné tuky pocházejí z tučných ryb (ideálně žijících ve volné přírodě), které navíc obsahují omega-3 nenasycené mastné kyseliny (DHA, EPA). Mezd tyto ryby patří losos, tuňák, sardinky nebo makrela.

Při hubnutí je možné jíst i ovoce, ovšem v přiměřeném množství nakolik ovoce obsahuje cukr ve formě fruktózy.

Potraviny pro podporu hubnutí a zrychlení metabolismu

Pokud chcete shodit přebytečná kila a zároveň udržet tělo zdravé a vitální, budete k tomu potřebovat správně fungující metabolismus.

Metabolismus je set biochemických procesů, které probíhají v těle a umožňují přežití organismu.

Mezi 3 hlavní funkce metabolismu patří:

  1. Přeměna zkonzumovaného jídla na energii potřebnou pro buněčné procesy
  2. Přeměna zkonzumovaného jídla na stavební bloky organismu (proteiny, lipidy, nukleové kyseliny a některé sacharidy)
  3. Zbavování se metabolického odpadu

Pokud pomůžete tělu k tomu, aby tyto metabolické procesy probíhaly správně a účinně, a pokud budete dodržovat jídelníček, který je přizpůsoben na hubnutí, podaří se vám spálit nadbytečný tuk, a navíc se budete cítit lépe.

Kromě vyřazení nezdravých a pro tělo těžkých potravin můžete sáhnout i po potravinách, které mají schopnost zrychlovat metabolismus.

Mezi ně patří:

  • Chilli papričky – kapsaicin, látka, která se nachází v chilli a která způsobuje pálivost, má několik benefitů – pomáhá spalovat kalorie, zvyšuje pocit plnosti a potlačuje apetit.
  • Chia semínka – obsahují mnoho vitamínů a minerálů, ale také jsou bohatá i na bílkoviny a vlákninu. Dokáží absorbovat vodu a tím zvětšit svůj objem, což způsobuje při pojídání pocit plnosti.
  • Zelený čaj – pomáhá při hubnutí díky obsahu kofeinu a katechinu (antioxidant) - obě z těchto látek prokazatelně zrychlují metabolismus. Zelený čaj také obsahuje další antioxidant – epigallokatechin galát (EGCG), která tělu přináší mnoho benefitů.
  • Špenát – kromě toho, že je bohatý na mnoho nezbytných živin, obsahuje i železo, které napomáhá přesunu kyslíku do svalů, čímž podporuje spalování tuků.
  • Brokolice – obsahuje vlákninu, která podporuje hubnutí a také obsahuje látku glukorafanin a ta má kromě dalších benefitů pozitivní vliv i na metabolismus.

Toto jsou některé z potravin, které svým specifickým obsahem látek pomáhají při hubnutí a zrychlování metabolismu.

Pokud chcete hubnout ještě rychleji a efektivněji, pomůže vám k tomu personalizovaný jídelníček

Každý organismus je jiný a existují určité odlišnosti v tom, jak reaguje a zpracovává různé typy potravy. Z toho důvodu je při sestavování jídelníčku na hubnutí vhodné vyhodnotit vaši individuální situaci a například zjištěním krevní skupiny lépe přizpůsobit způsob stravování.

Dále je vhodné zjistit případné intolerance a alergie, které můžete mít na různé potraviny, a to i aniž byste o tom vůbec věděli.

V dalším článku se dozvíte o potravinách, které mohou zmařit vaši snahu o shazování nadbytečných kilogramů. Tyto potraviny možná působí neškodně ale jejich pravidelná konzumace má značný vliv při redukci hmotnosti.

V případě, že chcete shazovat kila systematicky a s dohledem kvalifikované osoby, která vás dokáže nasměrovat a včas upozornit na možné překážky při hubnutí, nabízím vám vstupní konzultaci zdarma.

Tato konzultace vám pomůže správným nastavením mysli a identifikováním potřebných kroků usnadnit cestu k požadované postavě a už za 30 dní vidět výsledky, které vás motivují k tomu abyste pokračovali dál.

Sdílejte tento článek
0 0 Hlasovanie
Hodnotenie článku
Odoberať
Upozorniť na
guest
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Pozrieť všetky komentáre

Vyhledávání

Odebírejte můj zdravý newsletter

Uzdrav Telo️ před 7 měsíců

💗Cviklová nátierka💗 Ingrediencie: *1 malá cvikla *100g lučiny *1 strúčik cesnaku *soľ *citrónová šťava Postup: Syrovu cviku nastrúhame do misky. Pridáme lučinu a prelisovaný strúčik cesnaku. Osolíme, okoreníme, pokvapkáme citrónovou šťavou a premiešame. Dobrú chuť!🤤

11
Uzdrav Telo️ před 8 měsíců

Máte radi indickú kuchyňu? Vyskúšajte veg verziu veľmi obľúbeného indického jedla TIKKA MASALA.🧡 Ingrediencie: Marináda na tofu: *1 balík tofu *1kelímok bieleho jogurtu(prípadne sójový jogurt) *1lyžica oleja *1 lyžica citrónovej šťavy *1/2 lyžičky kurkuma *1/2 lyžičky garam masala *1/2 lyžičky čili prášku *1/2 lyžičky soli Omáčka: *1 polievková lyžica olivového oleja *1 plechovka drvených paradajok *1/2 lyžičky mletého kmínu *1/2 lyžičky papriky *1 lyživa jogurtu Varená ryža alebo naan na servírovanie Postup: Prelisované tofu nakrájajte na kocky a poukladajte ich do širokej plytkej panvice v jednej vrstve. V malej miske rozšľahajte biely jogurt s olejom, citrónovou šťavou, kurkumou, garam masalou, čili práškom a soľou, kým sa dobre nezmiešajú. Kúsky tofu zalejeme marinádou. Nechajte tofu marinovať aspoň 1 hodinu v chladničke a potom dajte piecť. Tofu pečieme v predhriatej rúrena 180C asi 30 minút, raz alebo dvakrát otočíme. Vo veľkej panvici alebo na panvici zohrejte 1 polievkovú lyžicu oleja. Pridajte paradajky, rascu, jogurt na omáčku tikka a ak máte z tofu nejakú marinádu navyše, môžete ju pridať aj do zmesi omáčky. Zohrievame, kým sa omáčka dobre nespojí a mierne nezhustne, asi 8 minút. Pridajte tofu, miešajte, kým sa nezahreje a tofu sa dobre obalí v omáčke tikka masala. Podávajte s ryžou alebo naanom. Dobrú chuť.🤤

3
cross
Ing. Romana Nemcová

Ing. Romana Nemcová

Inženýrka v oblasti výživy a potravin

Zrovna tu nejsem, ale odepíšu vám hned jak se připojím.

Ing. Romana Nemcová
Krásný den přeji 👋
Pokud byste potřebovali s něčím poradit, neváhejte se mě na cokoli zeptat! 🧡
WhatsApp