V době, ve které aktuálně žijeme, pravděpodobně není potřeba vyzdvyhovat důležitost imunitního systému, který nám pomáhá přežít a udržet zdraví organismu. Existuje mnoho vědeckých informací, které můžete aplikovat a potenciálně tím podpořit funkci vašeho imunitního systému.

V tomto článku se dozvíte o všeobecně známých základních způsobech podpory imunitního systému, ale budou vám odprezentovány i informace, které jste pravděpodobně dosud nikde jinde neviděli.

Nejdříve vám ale musíme dát na vědomí, že všechny informace v tomto článku jsou informačního charakteru a nemohou být použity jako náhrada za profesionální lékařské poradenství.

Pokud máte jakýkoliv zdravotní problém, je třeba kontaktovat kvalifikovaného profesionála – lékaře. Případné aplikování informací v tomto článku je výhradně na vaše vlastní riziko.

Co je imunitní systém a jaká je jeho funkce?

Imunitní systém je síť biologických procesů, která chrání organizmus před nemocemi.

Vyhledává a reaguje na širokou škálu patogenů, od virů po parazity a také rakovinné buňky. Také pomáhá zneškodnit hrozbu v podobě cizích předmětů, které pronikly do organismu – například dřevěné třísky ale i látky, které znečišťují vzduch nebo pitnou vodu, které pronikly do organismu. [1]

Správně fungující imunitní systém dokáže rozeznat škodlivé látky nebo mikroorganismy od buněk, které tvoří lidské tělo, a tím umožňuje udržovat v těle stav homeostázy.

Homeostáza – tendence systému, zejména fyziologického systému vyšších zvířat, udržovat vnitřní stabilitu v důsledku koordinované reakce jeho částí na jakoukoliv situaci nebo podnět, který by měl tendenci narušovat jeho normální stav nebo funkci. [2]

V praxi to může znamenat mimo jiné například regulaci tělesné teploty, pH nebo hladiny glukózy. Pokud se v organismu vyskytnou například škodlivé bakterie, aktivuje se imunitní reakce, kterou se bakterie zneškodní, a tím se napomáhá udržovat homeostáza.

Homeostáza je žádaný stav stejně jako správně fungující imunitní systém.

Jak by bylo možné přispět k tomu, aby imunitní systém fungoval lépe?

Imunitní systém je velmi složitý systém, který sestává z mnoha částí. Odborníci zkoumají tyto jednotlivé části a díky svým znalostem mohou dělat zásahy, které mohou přinést užitečné výsledky.

Avšak člověk bez těchto znalostí také může přispět k tomu, aby jeho imunitní systém fungoval lépe a pomáhal tělu zůstat zdravé a vitální.

Například strava, konkrétně její jednotlivé složky ovlivňují funkci imunitního systému různými způsoby. Většina lidí zná například vitamin C a jeho spojení s imunitou. Existuje však několik dalších látek, které musíme přijímat z potravy v potřebném množství, bez kterých by imunitní systém nemohl fungovat.

Které látky přijímané z potravy jsou potřebné pro funkci imunitního systému a jak fungují?

Pro správnou funkci imunitního systému tělo potřebuje přijímat vitamíny a minerály.

Imunitní systém mohou podpořit také i mnohé jiné látky nacházející se v zelenině, ovoci, různých léčivých bylinách nebo medicinálních houbách.

Pokud si chcete přečíst více o medicinálních houbách, klikněte na tento odkaz:

uzdravtelo.cz/medicinske-lecive-houby/

 

Následující informace vám odprezentují několik látek, které mají prokazatelný vliv na funkci imunitního systému a jejich nedostatek se může projevit snížením jeho funkce.

Jinými slovy – tělo se nebude moci tak dobře bránit škodlivým vlivům a je větší pravděpodobnost, že se projeví příznaky nějaké nemoci.

Správně fungující imunitní systém chrání před obyčejným nachlazením (se kterým se pojí rhinovirus), ale také hraje roli i při odstraňování buněk, ze kterých může vzniknout rakovina.

Rakovina je abnormální, nekontrolovatelný proces dělení buněk v těle. Za normálních okolností je tento proces regulován imunitním systémem – nežádoucí buňky jsou účinně odstraněny a díky tomu nepředstavují pro organismus hrozbu – tím se napomáhá udržovat homeostáza. [3]

Na tomto příkladu je možné vidět, že imunitní systém je opravdu důležitý a může být pro vás velmi prospěšné, pokud se přičiníte k tomu, aby fungoval správně a chránil vaše zdraví.

Jak posilniť imunitu?

Pravděpodobně nejjednodušším a nejdostupnějším způsobem je zdravá strava a dostatečný příjem potřebných látek.

Příklady živin, které byly identifikovány jako nezbytné pro růst a funkci imunitních buněk jsou vitamin C, vitamin D, zinek, selen. [4] [5]

Některé z těchto látek mají antioxidační vlastnosti tzn. že chrání buňky před oxidativním stresem.

Vitamín C

Vitamin C a jeho antioxidační vlastnosti pomáhají chránit buňky před oxidativním stresem a také se podílí na několika funkcích buněk imunitního systému. Denní doporučená dávka vitaminu C je 100-200 mg, aby bylo dosaženo potřebné hladiny tohoto vitaminu v organismu. Tohoto množství je poměrně jednoduché dosáhnout, pokud se vaše strava skládá z dostatečného množství ovoce a zeleniny. Vitamín C je také možné dostat ve formě doplňků stravy – kyselina askorbová. [6]

Nejbohatším známým zdrojem vitaminu C je švestka kakadu (Terminalia ferdinandiana).

Důležitost vitamínu C v těle můžeme ilustrovat na onemocnění kurděje. Kurděje jsou dlouhodobý nedostatek vitamínu C a projevují se velmi vážnými příznaky. (Obrázky příznaků tohoto onemocnění Google na vlastní riziko)

Vitamín D

Vitamin D je velmi potřebný pro více funkcí organismu, například pro homeostázu minerálů v kostech ale také pro funkci imunitního systému.

Vitamín D se vytváří při kontaktu slunečního záření s kůží. Už jen několikaminutové vystavení se slunečnímu světlu (10-30 min) může organismu poskytnout dostatečné množství vitamínu D.

Vitamín D se může do organismu dodávat i ve stravě např. losos, sardinky, mléčné produkty, špenát, kapusta.

Mimořádný pozor na hladiny vitaminu D by si měli dávat pozor lidé, kteří nejsou pravidelně vystavováni slunečnímu světlu, nebo žijí v zemích kde je slunečního světla méně a také je vhodné doplňovat vitamin D během sezón infekčních chorob, zejména na podzim. Deficity vitamínu D jsou spojovány s vyšším výskytem infekčních chorob u obyvatelstva. [7]

Zinek

Zinek je v imunitním systému nepostradatelný, protože se podílí na tvorbě a funkcích více imunitních buněk. Zinek je velmi důležitý minerál i kvůli mnoha dalším funkcím v organismu. Nedostatek zinku může přispívat k riziku vzniku neurosenzorických poruch, zpomalení růstu, snížené hladině testosteronu, ke kognitivním poruchám, zpomalenému hojení ran, zvýšené hladině amoniaku v těle a dalších. Chronický, vážný a neřešený deficit zinku může způsobit až smrt. [8]

Denní příjem zinku by neměl překročit 40 mg.

Dobrým zdrojem zinku je maso, luštěniny, ořechy, semínka, vajíčka, mléčné výrobky ale i tmavá čokoláda.

Selen

Selen je minerál, který má antioxidační vlastnosti a pomáhá chránit organismus v případě, že jsou v těle přítomny viry, které jsou spojovány s různými onemocněními.

Selen v organismu také přispívá k produkci jednoho z nejdůležitějších antioxidantů v těle – glutathionu.

Denní dávka selenu by neměla přesáhnout 40 μg (mikrogramů).

Množství selenu v potravě je ovlivňováno množstvím selenu v půdě, v níž potraviny vznikly. V místech, kde je koncentrace selenu v půdě nižší je častější výskyt deficitu selenu u obyvatelstva. [9]

Nejbohatší zdroje selenu jsou brazilské ořechy, ryby, maso, semínka.

Existují další způsoby, jak přispět ke zlepšení funkce imunitního systému?

Vědecké výzkumy říkají ano, takže co se týče informací, které jsem zmiňovala na začátku článku, ty, o kterých jste zatím pravděpodobně neslyšeli:

Existují látky ve formě doplňků stravy, nebo byliny, které byly používány už ve starověkých léčebných systémech, které by vás mohly zaujmout, pokud vás zajímá, jak zlepšovat váš imunitní systém.

N-acetyl Cystein (NAC)

NAC, díky svému chemickému složení pomáhá v těle obnovovat hladiny důležitého antioxidantu glutathionu.

Antioxidanty obecně jsou pro zdraví organismu nepostradatelné, protože pomáhají neutralizovat volné radikály, a tím snižují poškození buněk oxidativním stresem.

Glutathion je mimo jiné předmětem výzkumu i ve spojení s dlouhověkostí, protože tím, že snižuje oxidativní stres, pomáhá chránit buňky a kvůli tomu nevznikají zánětlivé reakce jako odpověď na toto poškození.

Chronický zánět je jeden ze silných faktorů, který může ovlivňovat délku a kvalitu života a je důležité podnikat kroky, aby se v těle vyskytoval, podle možností co nejméně.

NAC se dokonce používá i při předávkování paracetamolem a aplikuje se nitrožilně. [10] V případě používání NAC jako doplňku stravy se standardně užívá denně 600 mg NAC.

Kromě toho se NAC zkoumal jako účinný prostředek při chronické bronchitidě, astmatu, ulcerózní kolitidě, rakovině jater, Alzheimerově a Parkinsonově chorobě. [10]

Tento cenově dostupný doplněk je možné najít a objednat u několika prodejců na českém trhu.

Bazalka tulsi (bazalka posvátná)

Tato bazalka sice sdílí název s tradiční bazalkou, kterou možná znáte z italské kuchyně, ale svým využitím se podstatně liší.

Bazalku posvátnou považují v Indické Ayurvedě za posvátnou kvůli mnohým účinkům, které má na zdraví organismu.

Bazalka tulsi jako adaptogen dokáže pomáhat při fyzickém, psychologickém, chemickém a metabolickém stresu díky unikátní kombinaci farmakologických akcií.

Bylo prokázáno, že Tulsi pomáhá chránit orgány a tkáně před chemickým stresem a průmyslovým znečištěním, těžkými kovy a fyzickým stresem při prodloužené fyzické aktivitě.

Tulsi také dokáže regulovat metabolický stres pomocí normalizování hladiny glukózy, krevního tlaku a hladiny lipidů (například cholesterol).

Kromě toho pomáhá při psychologickém stresu, má pozitivní účinky na paměť a kognitivní funkce, účinkuje proti úzkosti a má také antidepresivní účinky. [11]

Závěr

Strava dokáže mít podstatný vliv nejen na funkci imunitního systému ale na funkci celého organismu. Podstatné je však to, jak se stravujete z dlouhodobého hlediska. Jeden den nezdravého stravování nezpůsobí znatelné poškození (pouze dočasné) a tělo by se s tím dokázalo vypořádat. Podobně však ani jeden den zdravého stravování nedokáže přinést podstatné zlepšení. Důležité je, jak jste se stravovali poslední půlrok, rok, pět let a více. Podle tohoto dlouhodobého vyhodnocování je možné posoudit, nakolik si svým stravováním pomáháte, anebo si svým stravováním škodíte.

Udržování optimální hladiny minerálů a vitamínů je nezbytné pro udržování zdraví. Se stoupajícím trendem konzumace například zpracovaných potravin a fastfoodů může stoupat i míra výživových deficitů u obyvatelstva.

Možná je praktické a pohodlné stravovat se tímto způsobem dnes, ale svou daň si to vybere při zhoršení zdravotního stavu způsobeného stravou, která tělu neprospívá. Tehdy ta praktičnost a pohodlnost opravdu nebude vypadat jako výhodný obchod výměnou za chronické zdravotní problémy, které je třeba řešit. (V takovém případě bude potřeba řešit chronické problémy + zdravé stravování, aby se tyto problémy mohly zmírňovat a odstranit.)

Pokud budete dbát o dostatečné hladiny látek, které tělo potřebuje, pomůžete si tím ke zdraví a vitalitě.

Vyplatí se to. 🙂

0
Budu rád za vaše myšlenky, prosím napište komentář.x
()
x
Share This